Kamis, 12 November 2015

5 Tips Berkesan Mengatasi Sembelit

5 Tips Berkesan Mengatasi Sembelit

Sembelit merujuk kepada pergerakan usus sekali-sekala. Pergolakan ini yang berlaku di dalam trek penghadaman menimbulkan banyak penyakit lain dalam badan. Pergerakan sekejap usus menghalang pengecualian bahan-bahan berbahaya dari badan dan berikutnya dalam kerja yang tidak sepatutnya daripada bahagian-bahagian badan.

Berkesan Tips untuk Sembelit

1) Senaman Senaman yang kerap boleh menghentam punca sembelit. Salah satu motif utama untuk sembelit adalah hati yang lemah. Kekurangan senaman adalah punca yang paling penting bagi kelemahan hati. Mengambil udara segar dan menikmati berjoging, berlari dan latihan luar yang lain untuk menjaga hati anda sihat.

2) Minum air Air adalah sangat penting untuk berfungsi dengan sistem penghadaman. Air adalah julap semula jadi, yang menghalang dan menyembuhkan gangguan pencernaan. Ini juga akan membantu untuk mengepam keluar toksin di dalam usus anda dan bertindak sebagai agen pembersihan.

3) Ikuti ubat rumah yang mudah Jika anda benar-benar mahu untuk melegakan masalah dengan segera, maka anda boleh menjadi merah di usus anda dengan ubat rumah yang mudah. Ambil setengah hari cepat dan minum air yang dicampur dengan kapur dan garam. Garam lebih banyak anda minum lebih kurang ia akan diserap dalam badan anda.

4) Amalan yoga Yoga adalah ubat yang baik untuk sembelit. Proses badan semula jadi anda akan ditekan selepas mengamalkan postur yoga tertentu. Terdapat juga postur tertentu yang membantu anda untuk berfungsi dengan betul sistem penghadaman.

5) Makan lebih banyak makanan berserat Menggabungkan buah-buahan segar dan sayur-sayuran dalam diet harian anda untuk mengelakkan sembelit kepada tahap. Makan lebih kanji halus dan makanan yang diproses bermakna anda menjemput penyakit itu. Pergi untuk sayur-sayuran berdaun untuk membuat diri anda cergas dan sihat.

Sembelit adalah penyakit menjengkelkan. Ambil ubat semula jadi dan herba untuk menyembuhkan sepenuhnya. Makan makanan yang baik dan kekal sihat selama-lamanya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar