Kamis, 12 November 2015

Moringa Oleifera, Pokok Sayur Magical

Moringa Oleifera, Pokok Sayur Magical
Moringa Oleifera
Moringa Oleifera adalah biasanya dikenali asli pokok sayur-sayuran untuk Himalaya kaki bukit, yang mempunyai nilai nutrien yang luar biasa untuk kepentingan manusia. Vitamin, Kalsium, Besi dan Kalium daun kaya Moringa Oleifera membantu negara-negara yang mengalami kekurangan zat makanan. Di Afrika benih serbuk digunakan secara meluas untuk pembersihan air.
Penanaman
Ini adalah tumbuhan yang ditanam secara meluas di negara-negara seperti India, Sri Lanka, Thailand, Singapura, Afrika, Burma, Mexico, Maldives, Malaysia dan Filipina.
Penyebaran umumnya dilakukan oleh anggota badan pemotongan pokok ke dalam tempoh 1 hingga 1.5 m, tetapi benih tidak membuat pengecualian kepada mana-mana tumbuhan lain seperti papaya, bendi dan lain-lain Penyebaran oleh benih adalah mungkin sepanjang tahun sebagai percambahan tidak mempunyai penghalang ketat blok lain daripada fros, pembekuan dan persekitaran pembalakan air. Pokok itu adalah tahan kemarau dan syarat tanah harus berpasir dan secara semulajadi menyesuaikan diri untuk perlawanan pH di 4,5-8,00 manakala berkembang mampan di kawasan tropika dan subtropika separa gersang.
Hasil adalah sudah tentu sangat baik apabila pokok itu tumbuh sehingga lapan bulan selepas ditanam. Beruang pokok buah kerap selepas dua tahun. Ia adalah dalam amalan pemangkasan pokok itu selepas hasil setiap tahun untuk berkembang segar dengan daun baru. Ia sememangnya satu pohon pelaburan bebas dengan manfaat yang amat besar, kerana keperluan air, pemakanan tanah agak terhad dan pada dasarnya memberi makan untuk terus hidup di pokok itu dijaga dengan baik oleh sifat apabila ditanam di lokasi yang betul.
Buah-buahan dan Daun
Di Eropah pokok itu terkenal sebagai pokok Drumstick menyerupai buah-buahan atau buah membuat angka mereka seperti paha dengan panjang 15-45 cm lebih kurang. Buah hijau yang popular sebagai sayuran di Asia dan Afrika dan ia adalah sedap apabila dimasak sebagai kari untuk sepinggan nasi. Daun yang sangat berkhasiat dan sangat sering digunakan untuk dimasak seperti bayam dan juga dimasak segar.
Faedah khas
Di negara-negara Afrika di mana air tulen adalah bahaya kritikal kepada kesihatan manusia, orang nasib baik dan praktikal mendapati bahawa serbuk biji Moringa mempunyai nilai yang besar dalam pembersihan air sisa tanpa beban jentera yang canggih. Satu sudu teh serbuk boleh membuat berpotensi operasi yang luar biasa dalam sistem penulenan air ini.
Di samping itu, memerah biji Moringa memberikan minyak secara saintifik yang berguna yang dikenali sebagai minyak Ben. Minyak Ben membantu geseran dalam jam tangan.
Manfaat perubatan
Daun Moringa mempunyai kandungan yang tinggi vitamin. Ini tropika daun pokok sayur-sayuran adalah ciptaan indah untuk memberi vitamin tambahan dan semula jadi. Ia telah menunjukkan bahawa ciri-ciri pemakanan berikut adalah berkesan dalam keadaan kesihatan manusia dalam Moringa. Daun Moringa boleh dimakan segar, dimasak dan tambahan seperti serbuk. Ciri yang paling penting ialah kemampanan vitamin walaupun daun dimasak.
Vitamin A: Ini adalah vitamin yang penting yang paling penting untuk perlindungan imun terhadap semua jenis jangkitan. Setengah cawan daun dimasak memberikan keperluan harian Vitamin A.
Vitamin C: Satu setengah cawan buah memberikan vitamin C. Satu auns daun mempunyai 6 hingga 7 kali daripada jumlah vitamin C dalam jus oren.
Vitamin E: 3 auns serbuk Moringa memberikan 10 kali lebih daripada saranan harian Vitamin E.
Kalsium: 4 kali lebih daripada susu
Protein: kandungan protein tertinggi berbanding mana-mana sayur-sayuran lain. 9 asid amino penting juga ditemui.
Beta-Karotena: 3 hingga 5 kali lebih daripada pada Lobak. Beta karotena adalah sangat penting dalam penyembuhan & pertumbuhan tulang, mengawal kolesterol dan perlindungan anti-kanser.
Besi: Lebih daripada 3 kali dijumpai di dalam bayam dan panggang daging lembu
Kalium: 3 kali lebih daripada pada pisang
Selain di atas, Moringa Oleifera mempunyai Vitamin B1, B2 dan B3 antara banyak manfaat perubatan lain.
Benih dan akar Moringa Oleifera mempunyai nilai perubatan dalam merawat penyakit seperti jangkitan kulit, penyakit paru-paru, jangkitan dada dan hypertensions dan lain-lain Ia adalah satu fakta bahawa bahan kimia dan baja bukan organik digunakan untuk menanam buah-buahan & sayur-sayuran di dunia hadir untuk tinggi hasil dari segi mendapatkan tunai segera. Dalam konteks ini pokok sayur-sayuran ini adalah percuma kesihatan komponen berbahaya. Oleh itu manfaat kesihatan agak hebat apabila ia datang untuk membincangkan perkara ini secara semula jadi pokok ditanam.
Moringa Oleifera telah menjadi salah satu daripada sayur-sayuran yang terbaik dan orang di seluruh dunia perlu memahami kepentingan menggunakan pokok ini untuk manfaat kesihatan semula jadi. Badan manusia pasti boleh mendapat kebal daripada manfaat yang besar tumbuhan ini ajaib jika dibandingkan dengan sayur-sayuran lain.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar