Kamis, 12 November 2015

Fibromyalgia - Rawatan Alternatif

Fibromyalgia - Rawatan Alternatif

Walau bagaimanapun, orang-orang yang dalam amalan perubatan alternatif kini telah menemui rawatan alternatif untuk fibromyalgia. Sebahagian besar daripada mereka mencadangkan bahawa fibromyalgia dicetuskan oleh kekurangan pemakanan, pembangunan toksik dalam tisu otot, ketidakseimbangan kimia, dan alahan makanan. Rawatan alternatif untuk fibromyalgia dibincangkan dalam artikel ini.

Akupunktur (stylostixis)
Sebagai perubatan Cina purba, akupunktur adalah sejenis rawatan untuk kesakitan atau penyakit yang dilakukan dengan memasukkan hujung jarum pada titik tertentu pada kulit. Ia dikenali untuk membawa kembali keseimbangan semulajadi badan dan tenaga. Apabila jarum dimasukkan dengan tempat tertentu, ia mengubah aliran darah tubuh dan siaran endorphin untuk menukar tahap aktiviti dalam neurotransmitter saraf tunjang itu. Keseluruhan proses adalah berkenaan dengan orang-orang yang mengalami sakit meningkat dengan menyekat sensasi impuls kesakitan kepada otak. Kebanyakan orang yang mengalami fibromyalgia menggambarkan menurun intensiti kesakitan dengan rawatan akupunktur biasa.

Diet yang teliti
Adalah dipercayai bahawa sakit fibromyalgia kadang-kadang disebabkan oleh alahan makanan. Jenis makanan tertentu boleh mencetuskan sakit badan, sakit otot, dan keletihan. Kadang-kadang, sakit kepala dan keletihan melampau juga boleh dirasai akibat pengambilan makanan salah. Dikenali sebagai alergen, makanan ini termasuk kopi, tomato, lada loceng, dan terung. Pesakit fibromyalgia juga harus mengelakkan makanan dengan yis, gandum, fruktosa, dan gluten. Mereka dinasihatkan untuk mengelakkan makan makanan dengan pemanis tiruan, pengawet melampau (MSG), nitrat dan bahan tambahan lain. Pendek kata, pesakit FM dinasihatkan makan makanan yang mempunyai serat yang tinggi. Ia juga dinasihatkan makan makanan dengan Asid Lemak yang mengandungi Omega 3 seperti tuna, minyak biji rami, kacang soya, walnut, sardin, dan minyak rami.

Rawatan Herba
Terdapat banyak makanan tambahan herba seperti chamomile, kava, dan valerian yang disyorkan untuk pesakit FM supaya sakit otot dan keletihan akan dihapuskan. Untuk meringankan daripada kebimbangan dan kemurungan, adalah dinasihatkan untuk mengambil St John Wort atau Hypercom perforatum. Untuk menghapuskan tekanan dan keletihan, lemon balm akan membantu menghilangkan gejala kesakitan.

Ini rawatan alternatif untuk pesakit FM perlu dipertimbangkan secara serius supaya anda akan lega daripada kesakitan dan ketidakselesaan yang disebabkan oleh fibromyalgia.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar