Kamis, 12 November 2015

Sinusitis Polip: Definisi, Punca, Gejala dan Rawatan

Sinusitis Polip: Definisi, Punca, Gejala dan Rawatan

Cuba untuk sampai ke punca resdung anda? Panduan ke puncanya ialah salah satu cara yang paling berkesan untuk merawat keadaan ini, terutamanya dalam kes-kes sinus kronik meluap-up. Salah satu kemungkinan punca masalah kronik seperti adalah penyumbatan saluran hidung disebabkan oleh polip hidung. Untuk membantu anda, di sini adalah maklumat lanjut mengenai ini polip resdung.

Apakah yang dimaksudkan dengan Polyp Hidung?

Ini polip adalah ketumbuhan tisu hidung radang. Mereka boleh tumbuh di dalam ayat-ayat yang menghubungkan bahagian yang berlainan di hidung dan sinus. Walaupun orang sebenarnya boleh mempunyai mereka tanpa mengalami apa-apa kesan buruk, ada ketumbuhan boleh mendapatkan cukup besar untuk mula menyekat sambungan yang biasanya sempit. Sebahagian besar pertumbuhan membangunkan berhampiran sinus ethmoid yang terletak di suatu tempat di tengah-tengah hidung, di antara mata.

Apa yang menyebabkan ini Ketumbuhan?

Berikut adalah beberapa sebab yang mungkin dan faktor-faktor risiko (perkara yang akan meningkatkan risiko anda membangunkan ketumbuhan) mengikut Klinik Mayo:

- Aspirin Kepekaan

- Asma

- Sinusitis kronik

- Sistik Fibrosis

- Demam Hay atau alergi Rinitis

Bagaimana saya boleh tahu jika saya mempunyai Ketumbuhan?

Sekali lagi, anda tidak perlu bimbang tentang setiap pertumbuhan. Ada yang terlalu kecil untuk menyebabkan masalah. Ketumbuhan yang menyebabkan tersumbat boleh hadir gejala sejuk seperti termasuk perasaan kesesakan (yang membawa kepada anda menggunakan mulut anda untuk bernafas), kemerosotan keupayaan anda rasa atau bau, dan hidung berair asas anda.

Oleh kerana tanda-tanda yang hampir sama dengan selesema biasa, anda perlu mendapatkan diperiksa sebelum anda melompat kepada apa-apa kesimpulan. Jika anda mengalami resdung kronik meluap-up dan mempunyai gejala-gejala ini, anda dan doktor anda perlu melakukan ujian untuk memerintah ini keluar.

Apa Ujian dan Peperiksaan Perlu Digunakan?

Pemeriksaan langsung saluran hidung anda boleh mendedahkan keadaan ini. Ini biasanya dilakukan melalui endoskop, peranti khas dengan kamera dan cahaya yang masuk ke dalam hidung untuk membolehkan doktor melihat bahagian dalam.

Kadang-kadang, CT atau imbasan tomografi berkomputer diambil kerja untuk mengesahkan kes itu. Ketumbuhan terutamanya yang besar harus muncul gumpalan kelabu dalam imej imbasan.

Apa yang saya buat?

Diagnosis anda adalah sangat penting untuk mendapatkan ke punca ketumbuhan jadi melabur dalam diagnosis yang tepat. Kadang-kadang ketumbuhan boleh dikecutkan melalui ubat-ubatan. Jika mereka boleh dikurangkan dalam saiz, kebanyakan masa anda tidak perlu bimbang tentang mereka menyebabkan up suar. Walau bagaimanapun, tahu bahawa biasanya pertumbuhan kembali selepas meds dihentikan. Meds digunakan termasuk kortikosteroid dan semburan hidung. Antibiotik juga boleh dilakukan jika jangkitan bakteria hadir ... lagi adalah penting untuk menentukan apa yang anda benar-benar mempunyai melalui diagnosis anda. Penggunaan tidak wajar meds lanjut boleh melemahkan badan anda.

Dalam beberapa kes, pembedahan mungkin dicadangkan tetapi sekali lagi anda perlu pastikan daripada sebab mengapa. Juga, ada kadang-kadang tidak ada jaminan bahawa polip resdung boleh dikeluarkan selama-lamanya, walaupun dengan pembedahan. Mereka sering datang kembali selepas beberapa ketika.

Jika anda mengalami keadaan ini dan masalah sinus kronik ia menyebabkan, anda boleh menggunakan beberapa teknik-teknik asas dalam menangani kronik up sinus suar: periuk neti dan saliran, penyedutan wap dan minum banyak cecair.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar