Kamis, 12 November 2015

Sejarah Bilik Taman Herba, Berlatih herba dan ramuan yang digunakan di Britain

Sejarah Bilik Taman Herba, Berlatih herba dan ramuan yang digunakan di Britain

Beribu-ribu tahun, keluarga biasa, sami dan pemilik rumah-rumah mewah telah diternak tumbuh-tumbuhan tertentu di dalam bilik taman mereka untuk kegunaan perubatan. Rekod dari beratus-ratus tahun yang lalu wujud sebagai penawar untuk basal, rawatan untuk penggunaan, agues, kebusukan dan banyak penyakit lain yang biasa kita masih mengalami hari ini. Wanita rumah negara abad ke-18 akan menjadi yang bertanggungjawab ke atas penjagaan kesihatan isi rumah dan oleh itu disimpan buku tumbuh-tumbuhan itu, preskripsi dan keputusan untuk merujuk kepada dan menambah.

Sebelum Piagam herba, pada zaman Henry VIII, herba (mungkin telah diselaraskan dengan ilmu sihir pada zaman dahulu) telah diberi hak untuk amalan: "maka adalah sah kepada setiap orang yang mempunyai pengetahuan dan pengalaman tentang sifat herba, akar dan air ... untuk mentadbir ... menurut licik, pengalaman dan pengetahuan mereka dalam mana-mana daripada penyakit, kudis dan maladies ... tanpa guaman, menyusahkan, masalah, penalti atau kehilangan barang-barang mereka. " Sejak 1542 terdapat banyak cubaan untuk membatalkan undang-undang ini, semua yang gagal. Saya percaya ia adalah hak sivil untuk dapat menggunakan tumbuh-tumbuhan tumbuh liar di sekeliling kita sebagai pembantu perubatan dan makanan tambahan. Ia kini tidak mungkin, dalam undang-undang, untuk mempatenkan tumbuhan - satu perkara yang sangat baik kerana ia menghalang syarikat-syarikat dadah global daripada mendapat pembelian segala sesuatu herba.

Herba telah secara tradisinya ditanam di bilik taman mereka sendiri, jauh dari kawasan formal, sayur-sayuran patch dapur dan rumput. Menikmati Mediterranean-jenis keadaan tanah saliran yang baik, banyak tumbuh-tumbuhan perubatan popular telah sesuai dengan yang ditanam bersama-sama dengan cara ini dan minyak meruap mereka menjadikan mereka sahabat baik daripada kerosakan serangga. Teluk, pudina, lavender, chamomile, wormwood, rosemary, thyme, Adas dan bijaksana keluarga saka dirangka koleksi Annuals sesuai berguna / biennials seperti popi, pasli, marigolds, borage, Dill, Foxglove, dan Elecampane.

Dipisahkan oleh laluan pejalan kaki langsing berbatu atau bata-berturap dan bermata oleh pelari batu hiasan, kawasan bilik taman herba sentiasa ditanam di permukaan tanah. Akhirnya beberapa spesies yang diterima masuk patch sayur-sayuran untuk kualiti serangga menangkis mereka yang dipinjamkan rintangan kepada sayur-sayuran. Spesies lain itu diambil dan digunakan berhampiran pintu dan tingkap dan penanam tinggi di mana bau aromatik yang menyenangkan mereka dan wajah estetik akan rahmat kawasan itu selepas hujan atau cahaya matahari.

Pagar ladang telah ditanam untuk hidupan liar dan musim luruh sumber makanan kacang dan buah beri tetapi juga daun dan kulit kayu persiapan melibatkan kapur, hawthorn, hazel, willow, chestnut, birch dan oak yang dikumpulkan mengikut tradisi, kering dan disimpan, untuk digunakan apabila penyakit yang sesuai telah dihadapi. Pokok spesimen jenis ini telah ditanam untuk memberikan perspektif untuk bergolek rumput dan bidang-bidang yang jauh dan untuk menawarkan komponen-komponen aktif mereka dalam masa yang diperlukan perubatan.

Herba hari ini cenderung untuk berkembang dalam pelbagai cara untuk memenuhi tukang kebun dan ruang yang ada. Serba boleh, spesimen tahan lasak mengambil yang baik untuk mana-mana vesel penyaliran dan herba boleh memperolehi ditanam di gantung bakul, pasu, tin, masak lama, tab ais krim dan apa-apa jenis dibayangkan penanam.

Fesyen baru-baru ini membina katil dibangkitkan membolehkan akses lebih mudah untuk tumbuh-tumbuhan untuk warga tua, orang kurang upaya dan tukang kebun semua peringkat umur. A kemasukan tetap dalam permohonan bendera alam sekitar sekolah rendah kita, herba dipilihnya memerlukan pertimbangan berhati-hati untuk mengelakkan toksik, alahan dan rasa pedih jenis asli yang boleh mencari jalan mereka ke dalam tangan dan mulut kanak-kanak. Banyak ubat-ubatan tradisional termasuk tumbuh-tumbuhan yang tidak sesuai untuk mainan oleh anak-anak tanpa pengawasan. Institut Herba Perubatan (NIMH) boleh memberi nasihat tentang skim penanaman selamat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar