Kamis, 12 November 2015

Centaury biasa - Cari Penyembuhan The Sifat Of The Herb (Bahagian 1)

Centaury biasa - Cari Penyembuhan The Sifat Of The Herb (Bahagian 1)

Sifat-sifat penyembuhan centaury mula diiktiraf lama dahulu. Herba ini telah digunakan untuk tujuan perubatan sepanjang sejarah. Hippocrates, Theophrastus, Avicenna dan tokoh-tokoh cemerlang lain dalam sejarah manusia dinilai sifat-sifat penyembuhan herba ini dan menggunakannya apabila berurusan dengan pelbagai masalah kesihatan, termasuk, gangguan pencernaan, cacing usus, demam hutan, anemia, dan penyakit pundi hempedu, hati , buah pinggang, paru-paru dan organ-organ lain.

Centaury Common merupakan herba tahunan dengan batang yang semakin meningkat kepada ketinggian 10-45 sentimeter. Ia mempunyai beberapa bunga, yang membuka hanya dalam cuaca kering dan cerah. Bunga yang cerah dan dapat dilihat dari Julai hingga September. Buah-buahan adalah kapsul dengan banyak biji.

Puncak Centaury mengandungi glikosida pahit, flavonoid, asid askorbik, bahan-bahan mucilaginous, gencianin alkaloid, sedikit minyak pati dengan tindakan bakteria, asid oleanolic, bahan-bahan resin, bahan-bahan mineral, misalnya, mikro elemen selenium, zink, tembaga dan lain-lain, dan lain-lain bahan-bahan biologi aktif.
Herba ini mempunyai tindakan ubat cacing. Di samping itu, ia terbukti untuk meningkatkan penghadaman dan merangsang selera makan.
Ubat Centaury digunakan untuk mencegah gangguan pencernaan, merangsang selera makan dan meningkatkan rembesan hempedu - terutamanya, pada kanak-kanak dengan hati yang rendah atau fungsi perut. Ubat-ubatan ini terbukti sangat membantu apabila berurusan dengan pelbagai cacing usus. Anda perlu membuat merebus, infusi, teh majmuk, ekstrak cecair dan lain-lain Terdapat pelbagai garis panduan tentang bagaimana untuk membuat ubat-ubatan ini. Walau bagaimanapun, salah satu ubat yang paling biasa digunakan dibuat oleh penyebatian satu sudu teh atau 2-4 gram herba dengan segelas air. Jika merebus atau penyerapan adalah lebih pekat, anda perlu mengambil 1-2 sudu besar 3 kali sehari setengah jam sebelum makan. Anda boleh mengambil 1-2 gram serbuk yang diperbuat daripada puncak sekaligus dengan mencuci turun dengan segelas air.
Sesetengah negara menggunakan herba dalam kes penyakit hati, anemia, penyakit buah pinggang, demam hutan, penyakit paru-paru, ketagihan arak, penyakit pundi hempedu dan penyakit jantung. Herba ini boleh digunakan untuk berurusan dengan gastritis dengan kepekatan meningkat asid hidroklorik dalam jus gastrik, penyakit selesema perut, meteorism, sembelit, demam yang disebabkan oleh penghadaman dan kencing manis. Di samping itu, herba ini terbukti sangat membantu dalam hal keperluan untuk bahan-bahan pahit untuk memeriahkan penghadaman. Centaury Common merupakan ubat yang baik untuk menguatkan badan dan membersihkan darah dalam kes penyakit kulit.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar