Kamis, 12 November 2015

ADHD Alternatif Maklumat Rawatan

ADHD Alternatif Maklumat Rawatan

Walaupun ubat-ubatan preskripsi dan rawatan tingkah laku konvensional telah terbukti berkesan dalam pengurusan gejala ADHD, masih ramai yang mempersoalkan keberkesanan rawatan bukan konvensional atau alternatif.

Diet pengubahsuaian sering rawatan bukan farmaseutikal pertama melihat. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini terdapat banyak kontroversi tentang apa hubungan gula telah mengenai gejala ADHD. Pada masa ini, ada benar-benar ada bukti bahawa diet yang tinggi dalam gula sebenarnya menyebabkan hiperaktif atau ADHD. Sebaliknya, kajian menunjukkan bahawa gula halus dan diproses mungkin mempunyai kesan ke atas tahap aktiviti kanak-kanak. Kerana gula ini memasuki peredaran darah dengan cepat, terdapat peningkatan mendadak gula dalam darah. Apabila puncak gula darah, kanak-kanak mungkin menjadi hiperaktif akibat daripada adrenalin yang dijana oleh peningkatan gula dalam darah. Pakar pemakanan mengesyorkan bahawa menambah serat untuk diet membantu mengawal tahap adrenalin dan menjaga anak-anak walaupun pada tahap yang. Sering kali, tahap penurunan aktiviti diperhatikan pada penurunan dalam tahap adrenalin.

Satu lagi teori mengenai diet ialah reaksi alahan kepada makanan boleh menyebabkan gejala yang sama untuk ADHD. Satu-satunya cara untuk mengetahui jika ini berlaku adalah dengan menghapuskan makanan untuk melihat sama ada makanan tertentu tidak memang menyebabkan masalah. Apabila menggunakan kaedah penghapusan untuk pemakanan kanak-kanak, ibu bapa mesti mempunyai idea tentang apa makanan yang boleh menyebabkan tanda-tanda kanak-kanak untuk marah kemudian beransur-ansur menghapuskan makanan tertentu daripada diet kanak-kanak. Jika gejala-gejala mula berkurangan selepas menghapuskan perkara-perkara ini, maka makanan ini perlu disimpan daripada diet. Jika anda membuat keputusan untuk mencuba diet penghapusan untuk kanak-kanak dengan ADHD, berhati-hati supaya tidak terlalu ketat dalam pengambilan makanan kanak-kanak untuk mengelakkan kekurangan pemakanan. Juga, rujuk pakar pediatrik anda sebelum mencuba apa-apa rawatan untuk ADHD. Pakar-pakar perubatan dan pakar pemakanan berdaftar boleh membantu anda merancang pelan diet yang sihat untuk kanak-kanak.

Satu lagi rawatan alternatif yang telah mendapatkan populariti beberapa adalah latihan Metronome Interaktif. Latihan Metronome interaktif termasuk mendengar berkomputer mengikut rentak irama pesakit ADHD dengan meniru tangan atau kaki menoreh. Orang yang menggunakan latihan Metronome Interaktif akan diberi maklumbalas, yang memberikan hasil bagaimana kadar metronom sepadan dengan dia atau dia. Latihan Metronome interaktif menyediakan peningkatan yang ketara dalam tahap tumpuan, tingkah laku, dan kawalan motor pesakit dengan ADHD.

Teori kiropraktik menyatakan bahawa ketidakseimbangan otot membawa kepada ketidakseimbangan dalam aktiviti otak. Menurut teori ini, membetulkan struktur tulang belakang pesakit ADHD ini membantu mengembalikan keseimbangan di dalam otak. Pelarasan ini tulang belakang juga digunakan bersama cahaya dan bunyi frekuensi. Tetapi, ramai doktor tidak menyokong penggunaan ini kiropraktik sebagai rawatan semulajadi untuk ADHD.

Campur tangan Neurofeedback adalah berdasarkan kepada penemuan bahawa individu yang mempunyai ADHD mempunyai terlalu banyak gelombang theta dan di bawah purata gelombang beta. Penyokong percaya bahawa pembentukan otak untuk meningkatkan gelombang beta, dan untuk mengurangkan gelombang theta, yang meningkatkan dengan kegembiraan, boleh mengurangkan gejala ADHD.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar